I dette kurset skal vi komme godt i gang med Kikora, og kurset passer for matematikklærere på alle trinn.
Sammen vil vi utforske Kikoras innhold og verktøy for å stå godt rustet til å bruke læremiddelet i skolehverdagen. Dette er et interaktivt kurs hvor vi vil se på, blant annet, hvordan det er å regne i Kikora, gruppeadministrasjon, tildeling av gjøremål og rapportverktøyet «Kikora innsikt».
Kikora gir utforskende læring, Programmeringskurs og en GeoGebra-opplæring utviklet sammen med Matematikksenteret (NTNU), kombinert med Kikoras kjente vektlegging av elevens prosess gjennom oppgaver og aktiviteter. Gode oversikter og detaljerte rapporter på elevnivå gir alle lærere mulighet til å se hver enkelt elevs progresjon, og de nivådelte læringsstiene tilrettelegger for tilpasset opplæring.
Det blir servert lunsj, og kurset avsluttes med en Kikora-quiz hvor en av deltakerne kan vinne billett til NKUL med dekket opphold.
Det blir kurs i STL+ i samarbeid med Atea. Kurset er for lærere som jobber med den første lese- og skriveopplæringen. Det blir til sammen fem kursdager dette skoleåret. Første kursdag er 6. september. Datoene for de andre kursene kommer.
Det blir kurs i STL+ i samarbeid med Atea. Kurset er for lærere som jobber med den første lese- og skriveopplæringen. Det blir til sammen fem kursdager dette skoleåret. Første kursdag er 6. september. Datoene for de andre kursene kommer.
Dette er et nettverk for deg som er nyutdannet lærer, og som jobber ditt første år som lærer i Drammensskolen.
I dette nettverket kan nyutdannede lærere møtes på tvers av skoler, dele erfaringer, reflektere over egen praksis og få støtte til å videreutvikle seg som profesjonell lærer.
Det er obligatorisk å delta i dette nettverket. Men du må likevel melde deg på her i kursportalen.
Nettverket går over 5 hele dager det første året:
torsdag 22. september: Velkommen som nyutdannet lærer i Drammensskolen ved Thomas Larsen Sola og Esther Eriksen + Hjem-skole-samarbeid ved Marion Prytz og Sigrid Briseid. Den første timen (kl. 9-10) inviteres næreste leder til å delta sammen med de(n) nyansatte.
onsdag 12. oktober: Digital pedagog i Drammensskolen ved Atea
torsdag 8. desember: Trygt og godt skolemiljø, §9A ved Mari Lundhaug Pharo + Det flerspråklige klasserommet ved Marianne Gaasø
torsdag 23. februar: Den gode time ved Lene Heckmann
tirsdag 28. mars: Læringsfremmende vurderingspraksis ved Marion Prytz og Sigrid Briseid + Fra bekymring til IOP med PPT
Dette er et nettverk for deg som er nyutdannet lærer, og som jobber ditt andre år som lærer i Drammensskolen.
I dette nettverket kan nyutdannede lærere møtes på tvers av skoler, dele erfaringer, reflektere over egen praksis og få støtte til å videreutvikle seg som profesjonell lærer.
Det er obligatorisk å delta i dette nettverket, men du må likevel melde deg på her i kursportalen.
Nettverket går over 5 halve dager, kl. 12.00-15.30:
torsdag 13. oktober: Trygt og godt skolemiljø v/Mari Lundhaug Pharo
torsdag 1. desember: Tilpasset opplæring og vurderingspraksis i LK20 v/Marion Prytz og Sigrid Briseid
onsdag 18. januar: Dybdelæring og tverrfaglighet i LK20 v/Marion Prytz og Sigrid Briseid
Dette kurset er for realfagslærere på ungdomstrinnet. Kurset går over fem hele dager. Her er påmelding til den første kursdagen, som er lagt til en planleggingsdag i august.
Påmeldingsfrist: 1. august
I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av realfagene på ungdomstrinnet, og spesielt i matematikkfaget. I denne kursrekka vil du få en innføring i grunnleggende programmeringsprinsipper gjennom både blokk- og tekstprogrammering (Python). Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Sphero Bolt og Micro:bit, som er utstyr skolene har den dag i dag.
Tema dag 1
Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
Grunnleggende bruk av flytskjema og tekstprogrammering i python.
Kurs i programmering for ressurslærere på barnetrinnet er en del av Den teknologiske skolesekken. Alle skoler sender 2 «nye» ressurslærere. Kurset legges opp på samme måte som skoleåret 2021/2022.
I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av flere fag på mellomtrinnet, men det er ikke alltid så lett å komme i gang med noe som er helt nytt. Denne kursrekka vil fokusere på å gi deg som lærer en innføring i grunnleggende blokkprogrammering til bruk i flere fag. Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet, både på småskolen og mellomtrinnet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Scratch Jr. Sphero Indi, Sphero Bolt og Micro:bit, som er ting skolene har tilgang til den dag i dag.
Kurset går over fem hele dager:
Dag 1:
Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
Analog programmering.
Introduksjon til Sphero Indi.
Dag 2:
Scratch Jr. og litt om overgangen til Scratch.
Introduksjon til Sphero Bolt.
Dag 3:
Kreativ og utforskende programmering av geometriske figurer i 2D og 3D.
Eksempler på videre bruk inn mot Skaperverksteder, som f.eks. med vinylkutting/broderimaskiner/3D-printing.
Mer analog programmering.
Datalogging og enkle simuleringer med Micro:bit.
Dag 4:
BitBot XL og bruk av sensorer/vilkår.
Tilkobling og bruk av servoer og annet tilleggsutstyr.
Dag 5:
Spillprogrammering og simuleringer med MakeCode Arcade.
Kurs i programmering for ressurslærere på barnetrinnet er en del av Den teknologiske skolesekken. Alle skoler sender 2 «nye» ressurslærere. Kurset legges opp på samme måte som skoleåret 2021/2022.
I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av flere fag på mellomtrinnet, men det er ikke alltid så lett å komme i gang med noe som er helt nytt. Denne kursrekka vil fokusere på å gi deg som lærer en innføring i grunnleggende blokkprogrammering til bruk i flere fag. Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet, både på småskolen og mellomtrinnet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Scratch Jr. Sphero Indi, Sphero Bolt og Micro:bit, som er ting skolene har tilgang til den dag i dag.
Kurset går over fem hele dager:
Dag 1:
Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
Analog programmering.
Introduksjon til Sphero Indi.
Dag 2:
Scratch Jr. og litt om overgangen til Scratch.
Introduksjon til Sphero Bolt.
Dag 3:
Kreativ og utforskende programmering av geometriske figurer i 2D og 3D.
Eksempler på videre bruk inn mot Skaperverksteder, som f.eks. med vinylkutting/broderimaskiner/3D-printing.
Mer analog programmering.
Datalogging og enkle simuleringer med Micro:bit.
Dag 4:
BitBot XL og bruk av sensorer/vilkår.
Tilkobling og bruk av servoer og annet tilleggsutstyr.
Dag 5:
Spillprogrammering og simuleringer med MakeCode Arcade.
Det er ønskelig at alle ungdomsskolene sender minst én ressurslærer.
NB! Dette kurset er tverrfaglig og ikke primært for realfagslærere.
I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av flere fag på ungdomstrinnet, men det er ikke alltid så lett å komme i gang med noe som er helt nytt. Denne kursrekka vil fokusere på å gi deg som lærer en innføring i grunnleggende blokkprogrammering til bruk i flere fag. Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Sphero Bolt og Micro:bit, som er utstyr skolene har den dag i dag.
Kurset går over 5 hele dager:
Dag 1:
Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
Analog programmering.
Introduksjon til Sphero Bolt.
Dag 2:
Introduksjon til BitBot XL.
Bruk av sensorer og vilkår.
Datalogging og simuleringer med Micro:bit.
Dag 3:
Kreativ og utforskende programmering av geometriske figurer i 2D og 3D.
Eksempler på videre bruk inn mot Skaperverksteder, som f.eks. med vinylkutting/broderimaskiner/3D-printing.
Dialog rundt tverrfaglige prosjekter med programmering.
Mer analog programmering.
Dag 4:
Tilkobling og bruk av servoer og annet tilleggsutstyr.
Programmering av automatiserte / sammensatte systemer.
Bruk av radiokommunikasjon og programmering av interaktivitet.
Dag 5:
Spillprogrammering og simuleringer med MakeCode Arcade.
Siste kommentarer