Sektor: barnehage

ICDP – kurs for ansatte på barneskolen, avholdes i PPTs lokaler på knutepunkt Strømsø

PP-tjenesten inviterer til International Child Development Program (ICDP)-kurs i sine lokaler på Strømsø. Kurset passer for alle som jobber i barneskolen. 

ICDP-kurset holdes som samtalegruppe og er et program som er rettet mot alle som er i kontakt med barn mellom 0 og 18 år. Programmet tilbys nå til ansatte ved barneskoler i Drammen. Hovedfokuset vil være på samhandling og samspill med elever og foresatte. ICDP for ansatte i skole ivaretar imidlertid kompetanseheving innen samtaler med barn, grensesetting og regulering, barns intellektuelle utvikling, emosjonell støtte og barnesyn. 

Gjennom kurset finner vi løsninger gjennom samtaler og øvelser i gruppa basert på rammene i ICDP-programmet, samt erfaringer og oppgaver deltakerne prøver ut i praksis mellom hver kursdag. 

Innhold:
Kursdag 1: Informasjon om ICDP, forventninger og elevsyn
Kursdag 2: Emosjonell kompetanse del 1
Kursdag 3: Emosjonell kompetanse del 2
Kursdag 4: Emosjonell kompetanse del 3
Kursdag 5: Kognitiv utvikling, oppmerksomhet og foreldresamarbeid 
Kursdag 6: Reguleringsstøtte og grensesetting

Varighet: 6 x 1,5 timer

Vi samles i gruppa 6 ganger, temaene bygger på hverandre, så påmelding gjelder hele kursrekken.

Kursholdere: Marianne Grøndahl og Wenche Jensen Elsebutangen

Påmeldingsfrist: 20.02.23

Kurset er fulltegnet!

Du kan evt. sette deg på venteliste via mail til Monika Aya Hunhammer

ICDP-kurs for ungdomsskoleansatte, avholdes i lokaler hos knutepunkt Strømsø

PP-tjenesten inviterer til International Child Development Program (ICDP)-kurs i sine lokaler på Strømsø. Kurset passer for alle som jobber i ungdomsskolen.

ICDP-kurset holdes som samtalegruppe og er et program som er rettet mot alle som er i kontakt med barn og ungdom mellom 0 og 18 år. Programmet tilbys nå til ansatte ved ungdomsskoler i Drammen. Hovedfokuset vil være på samhandling og samspill med elever og foresatte. ICDP for ansatte i skole ivaretar imidlertid kompetanseheving innen samtaler med ungdom, grensesetting og regulering, ungdoms intellektuelle utvikling, emosjonell støtte og elevsyn. 

Gjennom kurset finner vi løsninger gjennom samtaler og øvelser i gruppa basert på rammene i ICDP-programmet, samt erfaringer og oppgaver deltakerne prøver ut i praksis mellom hver kursdag. 

Innhold:
Kursdag 1: Informasjon om ICDP, forventninger og elevsyn
Kursdag 2: Emosjonell kompetanse del 1
Kursdag 3: Emosjonell kompetanse del 2
Kursdag 4: Emosjonell kompetanse del 3
Kursdag 5: Kognitiv utvikling, oppmerksomhet og foreldresamarbeid 
Kursdag 6: Reguleringsstøtte og grensesetting

Varighet: 6 x 1,5 timer

Vi samles i gruppa 6 ganger, temaene bygger på hverandre, så påmelding gjelder hele kursrekken.

Kursholdere: Kursholdere: Tuva Wøien Augedal, Ridvan Degirmenci

Påmeldingsfrist: 07.02.2023

Ansvarlig for kurset: Monika Aye Hunhammer

KURSET ER FULLTEGNET! Påmeldingen er innaktiv.

Kurs i Kikora for lærere i Drammensskolen

I dette kurset skal vi komme godt i gang med Kikora, og kurset passer for matematikklærere på alle trinn. 

Sammen vil vi utforske Kikoras innhold og verktøy for å stå godt rustet til å bruke læremiddelet i skolehverdagen. Dette er et interaktivt kurs hvor vi vil se på, blant annet, hvordan det er å regne i Kikora, gruppeadministrasjon, tildeling av gjøremål og rapportverktøyet «Kikora innsikt». 

Kikora gir utforskende læring, Programmeringskurs og en GeoGebra-opplæring utviklet sammen med Matematikksenteret (NTNU), kombinert med Kikoras kjente vektlegging av elevens prosess gjennom oppgaver og aktiviteter. Gode oversikter og detaljerte rapporter på elevnivå gir alle lærere mulighet til å se hver enkelt elevs progresjon, og de nivådelte læringsstiene tilrettelegger for tilpasset opplæring. 

Det blir servert lunsj, og kurset avsluttes med en Kikora-quiz hvor en av deltakerne kan vinne billett til NKUL med dekket opphold. 

Klikk her og meld deg på direkte hos Kikora:

ICDP – kursrekke for ansatte i barnehager, avholdes i PPTs lokaler i Mjøndalen

PP-tjenesten inviterer til International Child Development Program (ICDP)-kurs i sine lokaler på Strømsø. Kurset passer for alle som jobber i barnehage.

ICDP-kurset holdes som samtalegruppe og er et helsefremmende og forebyggende program som er rettet mot alle som er i kontakt med barn mellom 0 og 18 år. Programmet vil i denne omgang tilbys til ansatte i barnehager. Hovedfokuset vil være på kontakt, samhandling og samspill med barn og på samarbeid med foresatte. ICDP for ansatte i barnehage ivaretar imidlertid både grensesetting og regulering, intellektuell utvikling, emosjonell støtte og grunnleggende oppfatninger av barn.

Gjennom kurset finner vi løsninger gjennom samtaler og øvelser i gruppa basert på rammene i ICDP-programmet, samt erfaringer og oppgaver de ansatte prøver ut på jobb mellom hver kursdag.

Innhold:
Kursdag 1: Informasjon om ICDP, forventninger og barnesyn
Kursdag 2: Emosjonell kompetanse del 1
Kursdag 3: Emosjonell kompetanse del 2
Kursdag 4: Emosjonell kompetanse del 3
Kursdag 5: Kognitiv utvikling, oppmerksomhet og foreldresamarbeid 
Kursdag 6: Reguleringsstøtte og grensesetting

Varighet: 6 x 1,5 timer

Vi samles i gruppa 6 ganger, temaene bygger på hverandre, så påmelding gjelder hele kursrekken.

Kursholdere: Oda Nesvoll Krokann og Ida Kristine Solesvik

Påmeldingsfrist: 10.04.2023

Kurset er nå fulltegnet! Det er ikke lenger mulighet å melde seg på. Du kan evt. sette deg på venteliste via mail til Monika Aya Hunhammer

ICDP – kursrekke for ansatte i barnehager, avholdes i lokaler hos knutepunkt Strømsø

PP-tjenesten inviterer til International Child Development Program (ICDP)-kurs i sine lokaler på Strømsø. Kurset passer for alle som jobber i barnehage.

ICDP-kurset holdes som samtalegruppe og er et helsefremmende og forebyggende program som er rettet mot alle som er i kontakt med barn mellom 0 og 18 år. Programmet vil i denne omgang tilbys til ansatte i barnehager. Hovedfokuset vil være på kontakt, samhandling og samspill med barn og på samarbeid med foresatte. ICDP for ansatte i barnehage ivaretar imidlertid både grensesetting og regulering, intellektuell utvikling, emosjonell støtte og grunnleggende oppfatninger av barn.

Gjennom kurset finner vi løsninger gjennom samtaler og øvelser i gruppa basert på rammene i ICDP-programmet, samt erfaringer og oppgaver de ansatte prøver ut på jobb mellom hver kursdag.

Innhold:
Kursdag 1: Informasjon om ICDP, forventninger og barnesyn
Kursdag 2: Emosjonell kompetanse del 1
Kursdag 3: Emosjonell kompetanse del 2
Kursdag 4: Emosjonell kompetanse del 3
Kursdag 5: Kognitiv utvikling, oppmerksomhet og foreldresamarbeid 
Kursdag 6: Reguleringsstøtte og grensesetting

Varighet: 6 x 1,5 timer

Vi samles i gruppa 6 ganger, temaene bygger på hverandre, så påmelding gjelder hele kursrekken.

Kursholdere: Linn Jeanette Sørstad og Cecilie Listhaug Eriksen

Påmeldingsfrist: 01.03.2023

Kurset er fulltegnet! Det er ikke lenger mulig å melde seg på.

Workshop om eksamen i matematikk

Lærere i matematikk på ungdomstrinnet inviteres til workshop om skriftlig eksamen etter LK20.

Det blir lagt opp til en delingsøkt der vi sammen ser på hva som er nytt med eksamen:

  • praktisk gjennomføring av eksamen
  • eksamensveiledning
  • oppgavetyper
  • begreper i oppgaveformuleringer
  • hvordan forberede elevene slik at de får vist sin kompetanse

«Forsterket norskopplæring i barnehagen» metode og inspirasjon, Mjøndalen

«Barn som skal lære norsk som andrespråk, vil ha større behov for at språklæringen tilrettelegges, enn barn som allerede har norskspråklig kompetanse» (Høigård, Mjør og Hoel 2009)

Kunnskap om barns språkutvikling.

Norsk som morsmål og norsk som andrespråk.

Hvordan et godt språkmiljø kan gjøre en forskjell for alle i barnehagen.

Inspirasjon og metoder til språkarbeidet, «Språksamling»

Faglig og forskningsbasert forståelse for de pedagogiske metodene.

Enkel servering i pausen

NB: Samme innhold som kursdagene 20.okt og 1.nov 2022

«Forsterket norskopplæring i barnehagen» metode og inspirasjon

«Barn som skal lære norsk som andrespråk, vil ha større behov for at språklæringen tilrettelegges, enn barn som allerede har norskspråklig kompetanse» (Høigård, Mjør og Hoel 2009)

Kunnskap om barns språkutvikling.

Norsk som morsmål og norsk som andrespråk.

Hvordan et godt språkmiljø kan gjøre en forskjell for alle i barnehagen.

Inspirasjon og metoder til språkarbeidet, «Språksamling»

Faglig og forskningsbasert forståelse for de pedagogiske metodene.

Enkel servering i pausen

NB: Samme innhold som kursdagen 20.okt

«Forsterket norskopplæring i barnehagen» metode og inspirasjon

«Barn som skal lære norsk som andrespråk, vil ha større behov for at språklæringen tilrettelegges, enn barn som allerede har norskspråklig kompetanse» (Høigård, Mjør og Hoel 2009)

Kunnskap om barns språkutvikling.

Norsk som morsmål og norsk som andrespråk.

Hvordan et godt språkmiljø kan gjøre en forskjell for alle i barnehagen.

Inspirasjon og metoder til språkarbeidet, «Språksamling»

Faglig og forskningsbasert forståelse for de pedagogiske metodene.

Enkel servering i pausen

NB: Samme innhold som kursdagen 1.nov

STL+ kursdag 1 formiddag

Det blir kurs i STL+ i samarbeid med Atea. Kurset er for lærere som jobber med den første lese- og skriveopplæringen. Det blir til sammen fem kursdager dette skoleåret. Første kursdag er 6. september. Datoene for de andre kursene kommer.

STL+ kursdag 1 ettermiddag

Det blir kurs i STL+ i samarbeid med Atea. Kurset er for lærere som jobber med den første lese- og skriveopplæringen. Det blir til sammen fem kursdager dette skoleåret. Første kursdag er 6. september. Datoene for de andre kursene kommer.

Workshop matematikk 1-7

Tema: elevaktiv undervisning og elevmedvirkning

På første workshop blir vi enige om temaer for de videre samlingene, formen på workshopene og hvor ofte vi skal møtes.

Forventning: Alle har med seg et eksempel på elevaktiv undervisning og elevmedvirkning fra egen praksis som skal deles med de andre lærerne.

Workshop for engelsklærere 1-7

Tema: elevaktiv undervisning og elevmedvirkning

På første workshop blir vi enige om temaer for de videre samlingene, formen på workshopene og hvor ofte vi skal møtes.

Forventning: Alle har med seg et eksempel på elevaktiv undervisning og elevmedvirkning fra egen praksis som skal deles med de andre lærerne.

Workshop for norsklærere 1-7

Tema: elevaktiv undervisning og elevmedvirkning

På første workshop blir vi enige om temaer for de videre samlingene, formen på workshopene og hvor ofte vi skal møtes.

Forventning: Alle har med seg et eksempel på elevaktiv undervisning og elevmedvirkning fra egen praksis som skal deles med de andre lærerne.

AVLYST: Workshop for norsklærere 8-10

Tema: elevaktiv undervisning og elevmedvirkning

På første workshop blir vi enige om temaer for de videre samlingene, formen på workshopene og hvor ofte vi skal møtes.

Forventning: Alle har med seg et eksempel på elevaktiv undervisning og elevmedvirkning fra egen praksis som skal deles med de andre lærerne.

Det vil bli satt opp nye workshops etter jul.

AVLYST: Workshop for engelsklærere 8-10

Tema: elevaktiv undervisning og elevmedvirkning

På første workshop blir vi enige om temaer for de videre samlingene, formen på workshopene og hvor ofte vi skal møtes.

Forventning: Alle har med seg et eksempel på elevaktiv undervisning og elevmedvirkning fra egen praksis som skal deles med de andre lærerne.

Det vil bli satt opp nye workshops etter jul.

Nettverk for nyutdannede lærere 1. år

Dette er et nettverk for deg som er nyutdannet lærer, og som jobber ditt første år som lærer i Drammensskolen.

I dette nettverket kan nyutdannede lærere møtes på tvers av skoler, dele erfaringer, reflektere over egen praksis og få støtte til å videreutvikle seg som profesjonell lærer.

Det er obligatorisk å delta i dette nettverket. Men du må likevel melde deg på her i kursportalen.

Nettverket går over 5 hele dager det første året:

torsdag 22. september: Velkommen som nyutdannet lærer i Drammensskolen ved Thomas Larsen Sola og Esther Eriksen + Hjem-skole-samarbeid ved Marion Prytz og Sigrid Briseid. Den første timen (kl. 9-10) inviteres næreste leder til å delta sammen med de(n) nyansatte.

onsdag 12. oktober: Digital pedagog i Drammensskolen ved Atea

torsdag 8. desember: Trygt og godt skolemiljø, §9A ved Mari Lundhaug Pharo + Det flerspråklige klasserommet ved Marianne Gaasø

torsdag 23. februar: Den gode time ved Lene Heckmann

tirsdag 28. mars: Læringsfremmende vurderingspraksis ved Marion Prytz og Sigrid Briseid + Fra bekymring til IOP med PPT

Nettverk for nyutdannede lærere 2. år

Dette er et nettverk for deg som er nyutdannet lærer, og som jobber ditt andre år som lærer i Drammensskolen.

I dette nettverket kan nyutdannede lærere møtes på tvers av skoler, dele erfaringer, reflektere over egen praksis og få støtte til å videreutvikle seg som profesjonell lærer.

Det er obligatorisk å delta i dette nettverket, men du må likevel melde deg på her i kursportalen.

Nettverket går over 5 halve dager, kl. 12.00-15.30:

torsdag 13. oktober: Trygt og godt skolemiljø v/Mari Lundhaug Pharo

torsdag 1. desember: Tilpasset opplæring og vurderingspraksis i LK20 v/Marion Prytz og Sigrid Briseid

onsdag 18. januar: Dybdelæring og tverrfaglighet i LK20 v/Marion Prytz og Sigrid Briseid

onsdag 22. februar: «Growth mindset» v/Lene Heckmann

torsdag 23. mars: Det flerspråklige klasserommet v/Marianne Gaasø

Tekstprogrammering (Python) for realfagslærere på u-trinnet (DTS), 1. dag: torsdag 11. august

Dette kurset er for realfagslærere på ungdomstrinnet. Kurset går over fem hele dager. Her er påmelding til den første kursdagen, som er lagt til en planleggingsdag i august.

Påmeldingsfrist: 1. august

I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av realfagene på ungdomstrinnet, og spesielt i matematikkfaget. I denne kursrekka vil du få en innføring i grunnleggende programmeringsprinsipper gjennom både blokk- og tekstprogrammering (Python). Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Sphero Bolt og Micro:bit, som er utstyr skolene har den dag i dag.

Tema dag 1

  • Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
  • Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
  • Grunnleggende bruk av flytskjema og tekstprogrammering i python.
  • Simulering av sannsynlighet med blokk og tekst.

Programmering for barnetrinnet (DTS), gruppe 1

Kurs i programmering for ressurslærere på barnetrinnet er en del av Den teknologiske skolesekken. Alle skoler sender 2 «nye» ressurslærere. Kurset legges opp på samme måte som skoleåret 2021/2022.

I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av flere fag på mellomtrinnet, men det er ikke alltid så lett å komme i gang med noe som er helt nytt. Denne kursrekka vil fokusere på å gi deg som lærer en innføring i grunnleggende blokkprogrammering til bruk i flere fag. Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet, både på småskolen og mellomtrinnet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Scratch Jr.  Sphero Indi, Sphero Bolt og Micro:bit, som er ting skolene har tilgang til den dag i dag.

Kurset går over fem hele dager:

Dag 1:

  • Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
  • Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
  • Analog programmering.
  • Introduksjon til Sphero Indi.

Dag 2:

  • Scratch Jr. og litt om overgangen til Scratch.
  • Introduksjon til Sphero Bolt.

Dag 3:

  • Kreativ og utforskende programmering av geometriske figurer i 2D og 3D.
  • Eksempler på videre bruk inn mot Skaperverksteder, som f.eks. med vinylkutting/broderimaskiner/3D-printing.
  • Mer analog programmering.
  • Datalogging og enkle simuleringer med Micro:bit.

Dag 4:

  • BitBot XL og bruk av sensorer/vilkår.
  • Tilkobling og bruk av servoer og annet tilleggsutstyr.

Dag 5:

  • Spillprogrammering og simuleringer med MakeCode Arcade.
  • Avansert bruk av Sphero Bolt.

Programmering for barnetrinnet (DTS), gruppe 2

Kurs i programmering for ressurslærere på barnetrinnet er en del av Den teknologiske skolesekken. Alle skoler sender 2 «nye» ressurslærere. Kurset legges opp på samme måte som skoleåret 2021/2022.

I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av flere fag på mellomtrinnet, men det er ikke alltid så lett å komme i gang med noe som er helt nytt. Denne kursrekka vil fokusere på å gi deg som lærer en innføring i grunnleggende blokkprogrammering til bruk i flere fag. Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet, både på småskolen og mellomtrinnet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Scratch Jr.  Sphero Indi, Sphero Bolt og Micro:bit, som er ting skolene har tilgang til den dag i dag.

Kurset går over fem hele dager:

Dag 1:

  • Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
  • Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
  • Analog programmering.
  • Introduksjon til Sphero Indi.

Dag 2:

  • Scratch Jr. og litt om overgangen til Scratch.
  • Introduksjon til Sphero Bolt.

Dag 3:

  • Kreativ og utforskende programmering av geometriske figurer i 2D og 3D.
  • Eksempler på videre bruk inn mot Skaperverksteder, som f.eks. med vinylkutting/broderimaskiner/3D-printing.
  • Mer analog programmering.
  • Datalogging og enkle simuleringer med Micro:bit.

Dag 4:

  • BitBot XL og bruk av sensorer/vilkår.
  • Tilkobling og bruk av servoer og annet tilleggsutstyr.

Dag 5:

  • Spillprogrammering og simuleringer med MakeCode Arcade.
  • Avansert bruk av Sphero Bolt.

Skaperverksted (grunnleggende programmering og tverrfaglig undervisning) for ungdomstrinnet

Det er ønskelig at alle ungdomsskolene sender minst én ressurslærer.

NB! Dette kurset er tverrfaglig og ikke primært for realfagslærere.

I de nye læreplanene er programmering blitt en integrert del av flere fag på ungdomstrinnet, men det er ikke alltid så lett å komme i gang med noe som er helt nytt. Denne kursrekka vil fokusere på å gi deg som lærer en innføring i grunnleggende blokkprogrammering til bruk i flere fag. Gjennom praktiske, kreative og utforskende programmeringsaktiviteter skal du få konkrete eksempler på hvordan dette kan gjøres i klasserommet. Vi skal benytte både digitale verktøy og fysisk utstyr, som Sphero Bolt og Micro:bit, som er utstyr skolene har den dag i dag.

Kurset går over 5 hele dager:

Dag 1:

  • Introduksjon til programmeringbegrepet i de nye læreplanene.
  • Grunnleggende bruk av Micro:bit og blokkprogrammering.
  • Analog programmering.
  • Introduksjon til Sphero Bolt.

Dag 2:

  • Introduksjon til BitBot XL.
  • Bruk av sensorer og vilkår.
  • Datalogging og simuleringer med Micro:bit.

Dag 3:

  • Kreativ og utforskende programmering av geometriske figurer i 2D og 3D.
  • Eksempler på videre bruk inn mot Skaperverksteder, som f.eks. med vinylkutting/broderimaskiner/3D-printing.
  • Dialog rundt tverrfaglige prosjekter med programmering.
  • Mer analog programmering.

Dag 4:

  • Tilkobling og bruk av servoer og annet tilleggsutstyr.
  • Programmering av automatiserte / sammensatte systemer.
  • Bruk av radiokommunikasjon og programmering av interaktivitet.

Dag 5:

  • Spillprogrammering og simuleringer med MakeCode Arcade.
  • Avansert bruk av Sphero Bolt.
  • Oppsummering.